onsdag 19 juni 2013

New Born Baby topp med holkärm.

Nu tror jag att toppen äntligen är klar. "Receptet" nedskrivet varefter jag stickade. Hoppas det fungerar att sticka efter. Den passar utmärkt ihop med trosan från tidigare inlägg.


Topp till New Born baby.

Mönster:
Varv 1: 1r 1a
Varv 2: 1r 1a
Varv 3: 1r 1a
Varv 4: Räta maskor hela varvet.

Lägg upp 44 m på stickor 3½ med passande garn.
Sticka 5 varv resår: 1r 1a.
Sticka därefter mönster.
När arbetet mäter 12 cm avmaska de mittersta 14 maskorna. = 15 m kvar för vardera axeln.
Sticka därefter båda! axlarna samtidigt.  
Se bild 1. Markerade med bokstaven A.

12 varv mönster.
Lägg upp 7 nya maskor i mitten, dvs, mitt på bröstet = sprund, på vardera framstycke. 
Se bild 1. Markerade med bokstaven B.

Sticka de nya maskorna räta första varvet, övriga m stickas enligt mönstret.
Sticka mönster i ca 4 cm= längd på sprundet. Prova om toppen kan dras över huvudet på dockan.  
Se bild 2.

Sticka ihop delarna och sticka mönster över samtliga maskor, 44 m, i ca 6,5 cm. Prova mot bakstycket!
Se bild 3.
Avsluta  med 5 varv resår, 1r 1a.

Maska av.

Montering: Sy ihop sidorna ca 6,5 cm, prova på dockan! Fäst ev. garnsnuttar.
Jag valda att inte ha någon knapp/snodd i halsen men du gör naturligtvis som du vill.

 Bild 1. A= axlar  B=nya maskor till sprundet.
 Bild 2. Provar om sprundet är lagomt långt.
 Bild 3. Kontrollerar så att hela toppen är lika lång. Här har jag redan maskat av efter kontroll.
 Färdig! Jag väljer att inte ha knapp eller snodd. Toppen håller bra ihop ändå.

Hoppas detta set är något för dockmammans docka. ;)
Håller på att försöka knåpa ihop en sjalett i samma garn, får se om jag lägger ut mönster på den med.

Soliga, "stickiga" sommar hälsningar!//Azta



3 kommentarer:

Maria sa...

Hej!
Jag försöker sticka din baby born topp med holkärm men nu har jag kört fast.

Jag har kommit till avsnittet där jag ska lägga till maskor i mitten av arbetet för att skapa sprundet. Men hur gör jag för att lägga till 7 maskor i början på ett varv?
Trådarna hamnar på fel ställe och det blir bara trassel för mig.
Kan du hjälpa mig så vore det toppen.

mvh Maria

Stickglada Mormor! sa...

Hej Maria!
Först och främst; Vad roligt att du stickar holkärmstoppen!
Jag stickar upp nya maskor i sprundet. Här är en länk till youtube som visar hur man stickar upp nya maskor. Första maskan blir den första på var sidostycke mot sprundet. Hoppas detta kan hjälpa dig! https://www.youtube.com/watch?v=5I-od1GucAE Om länken inte fungerar så sök på stickad uppläggning.
Mvh Ingela
P.s hör av dig igen om det inte funkar så kanske jag kan ge en bättre förklaring.

Stickglada Mormor! sa...

Länken funkar inte att klicka på så du får antingen kopiera den och söka på youtube. Eller sök på youtube "stickad uppläggning". Jag använder den här metoden varje gång jag ökar flera maskor i början eller i slutet av något varv. Man kan också använda det redan som rent uppläggningsvarv, dvs iförsta varvet på en stickning. Hoppas detta var till någon hjälp!